Sidevisninger i alt

lørdag den 6. december 2014

Svenske LUCIABRØD MED SAFRAN -Lussekatter

Ingen jul for mig uden svenske aner og til dem hører Luciabrødene!
Safran er dyrt men uundværlig til disse slags kaffebrød. Jeg har engang været til skolearrangement hvor der blev serveret Luciabrød uden safran og som substitut var gurkemeje brugt. :-(. Tro mig! De var ganske uspiselige!
Sådan her skal de se ud og under billederne kommer opskriften:

En portion Luciabrød er klar! Til venstre:Flettede brød og til højre "lussekatter"

Luciabrød med safran

Til ca 40 luciabrød skal du bruge følgende:
                                                                                                            Bages ved 250 grader i ca 8 min.
150 gram margarine
5 dl mælk
50 gram gær
2 dl sukker
1 gram safran
1 tsk vand
Ca 9 dl hvedemel

Rosiner samt 1 æg til pensling

Smelt margarinen i en gryde, hæld mælk ved og opvarm til 37 grader. 
Gæren smuldres ned i en skål og røres ud i lidt af mælke og margarineblandingen. 
Når gæren er opløst hældes resten af væsken på. 
Tag en lille kop og knus heri (med en teske) dit safran sammen med en smule sukker og tilsæt derefter en teskefuld vand, rør godt rundt og hæld den smukke gule safranblanding ned i din dej sammen med resten af sukkeret. 

Tilsæt derefter ca. tre fjerdedele af hvedemelet og rør til dejen bliver blank og smidig, tilsæt evt. en smule mere af melet, men kun lige til dejen slipper. Resterende mel drysses over dejen som lades stå tildækket i 30-40 min. 
Arbejd derefter det dryssede mel ind i dejen og tag dejen op på et meldrysset bage bord. Arbejd dejen glat – dejen skal være elastisk- og deles i 4 lige store dele, hver del rulles ud til ca. 10 lange pølser/stænger (ca. 1 cm tykke og 12-15 cm lange). Så formes et spejlvendt s og i hver ende trykkes en rosin let. 
Læg de udrullede luciabrød på en bageplade, lad hæve i 20 min og pensl dem derefter med æg. Bages ved 250 grader i ca 8 minutter.

OBS! Den anbefalede mængde safran på 1 gram bør bruges!  Mindre end et gram safran giver ikke smag nok til denne mængde mel. Og vær varsom med at tilsætte for meget mel udover det nævnte da for meget mel giver et tørt brød.
TIPS: Luciabrødene er saftigst og smager bedst helt friske så frys dem ned og tag nogle op ca. en time før servering. Daggammelt hvedebrød nemt bliver tørt og kedeligt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne til mig og fortæl hvad I synes om min nyoprettede blog!